شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 39220
سلامت نیوز : مسئول اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه با ایجاد بخشهای جدید بستری در بیمارستانها، مراکز درمانی همچنان با کمبود نیروی پرستار مواجه هستند،گفت: هنوز مشکل کمبود نیروی  پرستار در بیمارستانها بر طرف نشده است.

علی اصغر داوودیان در گفت وگو با پایگاه خبری نظام پرستاری اظهار کرد: به موجب تبصره 3 ماده 2 مجوز جذب نیروی قراردادی برای بخش های جدید داده شده است اما دانشگاه چارت سازمانی برای جذب نیرو ندارد.
 
وی ادامه داد: اگر چه طبق قانون ارتقای بهره وری ساعت کاری پرستاران کاهش یافته است اما بر اساس قوانین کشوری پرستاران نظیر سایر پرسنل اداری باید در هفته 44 ساعت کار کنند (معادل 191 ساعت در ماه) که با احتساب ضرایب، میزان ساعت کاری پرستاران 175 ساعت قبل نهایتاٌ به 160 ساعت در ماه کاهش یافته است.
 
مسئول اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: همچنین رعایت سقف 80 ساعت اضافه کار با کمبود نیروی انسانی موجود امکانپذیر نیست و هم اکنون پرسنل به طور میانگین 130 ساعت در ماه اضافه کار دارند.
 
داوودیان گفت: در استان به جز 2 بیمارستان (از 9 بیمارستان موجود) که درآمد بهتری دارند بقیه بیمارستانها واقع در شهرستانهای استان قادر به پرداخت اضافه کار از در آمد اختصاصی بیمارستان نیستند.
 
وی افزود: برای اجرای کامل قانون باید چارت تشکیلاتی بیمارستانها (مراکز درمانی) اصلاح شود و برای تخت ها به ویژه تخت های ستاره دار نیرو در نظر گرفته شود و نسبت پرستار به تخت مشخص شود.
 
مسئول اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در کل دنیا نسبت پرستار به بیمار در بخشهای عادی یک پرستار به 4 بیمار است اما در عمل این میزان در کشور ما در اکثر مراکز درمانی این نسبت 10 به 1 (10 بیمار به یک پرستار) است و به ویژه در شیفت های عصر و شب ممکن است بیش از این باشد.
 
داوودیان یاد آور شد: برای صدور مجوز استخدام باید استانداردها رعایت می شد و تخت های اتاق عمل، دیالیز، تالاسمی، درمانگاه اورژانس در قانون دیده می شد حال آنکه با توسعه بخش ها و تخصصی شدن خدمات میزان نیاز به نیروی انسانی همچنان رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha